Saturday 31 May 2014

Aku kah yang salah?

Dalam hidup, kerapkali aku mempunyai pilihan yang pelbagai. Namun kerapkali juga aku pilih kerana hati. Aku cuma seorang manusia biasa. Yang mana kebaikkan dalam diri sekelumit cuma. Yang mana keikhlasan yang bersemi hanyalah dari kekuatan kekuatan fizikal yang hakiki. Dan kadangkala aku rebah. Aku meng-andai kan penerimaan itu menyeluruh. Namun aku alpa, aku leka. Tidak pernah ku fikirkan gimana kehidupan dalam perjalanan panjang. Ku hanya fikirkan separuh perjalanan yang padaku begitu indah dengan buaian sayang. Bagai mana harus aku menidakkan takdir?Bagaimana aku boleh memesongkan rasa? Bagaimana aku boleh menempuh perjalanan duniawi yan penuh duri tumpul tapi berbisa? Lalu salahkah aku mementingkan diri? Salahkah jika aku pergi lalu tak mungkin berpaling lagi? Jika aku munafik kehinaan diri, lantas mengapa sayang tak pernah ku akui? Lalu aku kah lagi yang bersalah? Jika kehidupan indah persis abadi yang ku cari? Jika cinta penuh keikhlasan yang ku nanti?

Aku punya hati, aku punya jiwa, aku insan biasa. tapi mengapa insan mengharapkan aku seperti malaikat tiada dosa? Seperti si sempurna tiada cela? Aku kalah. Aku kalah. Aku tak mungkin menang dalam pencarian jiwa. Aku tak mungkin hidup dalam kemanisan cinta...

Aku cuma insan biasa. Lalu salahkah?

No comments:

Post a Comment